Пихте ли днес достатъчно?

понеделник, 10. август 2015

Пихте ли днес достатъчно?

Човешкото тяло е като машина. Работи само с правилното гориво. Най-важно за запазване на ефективността е достатъчно течност. Ако за по-дълъг период от време не се доставя достатъчно течност, това може да предизвика сериозни проблеми. Затова е важно да се пият достатъчно течности. Особено, когато е горещо.

За един ден човешкото тяло губи средно 2,5 литра вода през кожата, бъбреците, червата и белите дробове. Това количество зависи от температурата, разхода на енергия и конкретния състав на храните. Загубата на течност трябва непременно да се компенсира с приема на храна и напитки.

Водата е необходима за почти всички химични реакции в човешкото тяло - от регулирането на топлина до метаболизма и транспортиране на хранителните вещества.

С твърда храна тялото приема на ден до около един литър течност. Останалата част (най-малко 1,5 литра) трябва да бъдат набавени с помощта на напитки.

Най-важните съвети за това, как да се пие достатъчно всеки ден:

- Най-добре е да пиете през деня по-малки количества течност. Човешкото тяло може да обработва само малко количество вода наведнъж. Ето защо, не може да се запасяваме с течности. Това, което не може да бъде обработено, се отделя. Така че няма смисъл да се пият два литра наведнъж и след това нищо през останалата част от деня.

- Първият избор трябва да са ниско-енергийни напитки. Оптимални са вода, неподсладени чайове и разредени плодови сокове. Сладките напитки не са подходящи.
Алкохолът не се брои към водния баланс. Ако пиете за целия ден например 1,5 литра бира, всъщност, ако се гледа водния баланс, не сте пили нищо. Алкохолът отнема вода от тялото, което е и причината алкохолните напитки да не са подходящи, за да утолите жаждата.
Кафето не е проблемно, ако кофеинът се понася добре.

- Дехидратацията води до намаляване на умствената и физическата работоспособност. Така че не трябва да се правят твърде дълго паузи за пиенето. Дори само загубата на вода от 3 процента от телесното тегло може да доведе до проблеми.

- При диета е важно да се внимава. С намаления прием на храна се поема и по-малко течност. По време на диета трябва да се обърне специално внимание на баланса на течностите.

- При физическо усилие или спорт, тялото се нуждае от повече течности. Но трябва да се обърне внимание на приема на течности по време на тренировка само при физическо натоварване над 60 минути. 20 минути джогинг в този смисъл не се смятат за натоварване, и следователно не трябва да се пие по време на бягането. Преди и след това е добра идея да се пие.

- На практика не може да се пие твърде много на ден. Ако сте здрав и нямате физически заболявания, тялото може сравнително лесно да се справи с десет литра за 24 часа.