Постенето - здравословната пауза

вторник, 15. ноември 2016

Постенето - здравословната пауза

Постенето има многовековна традиция. В този дълъг период от време са се появили много различни видове пост. Има пост със сок, слуз, мътеница или суроватка... Този списък може да се продължи. Днес се отличават най-вече пост за здрави хора и пост за оздравяване. Последният служи за подпомагане на възстановяването след заболяване и трябва да се извършва само под лекарско наблюдение.

Какво е постене?

Постът е просто почти пълното лишение от твърда храна. Това не значи, че не се яде нищо, а малко, и то в течна форма.

Постът не е нещо необичайно. Ако се погледне към историята на човека, настоящата ситуация, в която се намираме, е нова. Постоянна доставка на храна за задоволяване на глада има само от относително скоро. Всъщност, човешкото тяло може да се справи с постене по-добре, отколкото с непрекъснатото преяждане. Това се вижда и при все по-нарастващия брой на хора с наднормено тегло.

За кого е полезен постът?

Човешкото тяло може да се справи добре с пости. Това означава, че всеки здрав възрастен човек може да пости. Не се препоръчва за болни хора, деца, юноши, бременни и кърмещи жени. Тези хора са или по-слаби или се нуждаят от хранителните вещества, така че не трябва да постят.

И хора, които са с тегло под нормата или са страдали от хранително разстройство, не трябва да постят. В последния случай, гладуването може да предизвика рецидив в хранителното разстройство.

Какво се случва в тялото?

След ограничаване на приема на храна черния дроб започва след около един ден да метаболизира мастните резерви на организма и да ги преобразува в енергия. За тази цел трябва в рамките на 24 часа да не се консумират повече от 500 ккал. Постенето не е пълно гладуване. Това не би било добре, защото след това тялото ще започне да разгражда мускулите. С малко количество калории и упражнения може да се противодейства на това.

Как се отразява постенето?

Ефектите на постенето са различни, но винаги положителни. Това се потвърждава от много изследвания.

  • прекратяване на нездравословни хранителни навици: След постенето често се случва нездравословната храна вече да не ни е вкусна, а вегетарианска и растителна храна да ни харесва повече.
  • ново съзнание за дневния прием на храна
  • учим се да се вслушваме отново в тялото си
  • общото благосъстояние се увеличава
  • подобрения в настроението след няколко дни. Човек е по-весел, не приемат нещата толкова сериозно, в добро настроение е. В допълнение, страхове могат да бъдат намалени.
  • напрежението се освобождава
  • положителен ефект върху чревната флора
  • постът е добър за метаболизма: намаляване на кръвната захар и нивата на холестерола, кръвното налягане се нормализира.
  • червата се прочистват. Храносмилането е работа и стрес за организма. Ето защо, една почивка се отразява добре.
  • неблагоприятни за метаболизма протеини се разграждат по време на постене - което не е съвсем доказано все още.

Продължителност & прекратяване на постенето

Типичен пост продължава пет до седем дни. Това също е оптимална продължителност. Всичко извън рамките на една седмица трябва предварително да се обсъди с лекар!

След края на поста е важен прехода. В продължение на три дни се избягва месо и се яде по-лека храна.

Може ли и да отслабнете с постенето?

Това е сложен въпрос. Постът не е най-подходящ за отслабване. Разбира се, че се губи тегло, няма съмнение. Ако след това пак се яде нормално, се получава йо-йо ефект.

Но можете да използвате поста като начало за загубата на тегло. Много хора се хранят след това по-съзнателно и така диетата често е по-лесна.

Ако сега решите да изпробвате постенето, ето и още един съвет: Информирайте се кой пост е най-добър за Вас. Има пости, които можете да направите с помощта на една книга у дома, други се правят по-добре в група (тогава мотивацията е по-голяма) или под надзор.

Не е задължително и да е винаги пост. Един разтоварващ ден на седмицата, в който се ядат само ориз или плодове, се отразява, прилаган редовно, положително.