вторник, 30. декември 2014

Вкусни кореноплодни зеленчуци - богати на витамини за зимата!

Когато казваме кореноплодни зеленчуци, имаме предвид европейските продукти - но и южноамериканската суперхрана мака притежава много прекрасни свойства на корен: хармонизация на киселинно-алкалния баланс и по този начин детоксикираща, доставка на витамини, минерали и микроелементи, които насърчават здравето на дебелото черво и възможност да се направят вкусни ястия. И то през цялата зима, защото: кореноплодните зеленчуци винаги са били известни с добрата си дълготрайност.

Кореноплоднитее зеленчуци се състоят - както подсказва името - от корени, които растат под земята: моркови, пащърнак, картофи, сладки картофи, цвекло, целина, гулия, черна ряпа, кокеш или магданозени корени са събирани и консумирани още от хората от каменната ера. Нищо чудно, защото коренът е все пак "домът" на всяко растение, то израства от него, така че да се закотви, съхранява всичко, от което се нуждае, за да израстне. И това не е малко - кореноплодните зеленчуци са бедни само на калории ... което означава, разрешено е да прекалите и въпреки това ще отслабнете! Някои хора твърдят също така, че кореноплодните зеленчуци "заземяват" хората ...

Ароматният пащърнак съдържат много калий, калций, фосфор, натрий и магнезий, вкусна гулия осигурява много желязо, черна ряпа е пълна с калий, калций, натрий, желязо и фосфор и извличат вода забележително добре.
Цвеклото с всичкия си калий, калций, фосфор, натрий, магнезий и желязо е истински стимулатор и може да подтисне канцерогени вещества и свободни радикали. Целината съдържа витамин С и А, натрий, калий, магнезий, желязо и етерични масла, които действат успокоително върху централната нервна система и имат обезболяващо, хипотензивно, анти-ревматично и диуретично действие.
Сокът от целина детоксикира и откисилява тялото много ефективно, а морковите са всъщност тайно кулинарно оръжие: бета-каротинът, съдържащ се в оранжевия цвят, се превръща във витамин А и подобрява зрението на очите.
В списъка на съставките на нещо толкова просто като картофите са: калий, магнезий, калций, манган, желязо, цинк ...

Много от тези съставки се съдържат също и в алкалните прахове или алкалните супи. Те имат предимството - като готовите морковени , картофени сокове или сок от целина или гулия на прах - да не изискват никаква работа по време на готвене. И честно казано: кореноплодните зеленчуци сами по себе си са доста лесни за приготвяне и са вкусни. Само нарязани на ивици и поръсени с малко сол и захар в зехтин, могат да се превърнат в аллкално-здравословно кулинарно  удоволствие!

“Нека нашата храна бъде нашето лекарство,
а нашето лекарство да е нашата храна!”

Хипократ