За интермитентното постене

сряда, 20. септември 2017

За интермитентното постене

Какво е интермитентно постене?

Под термина "интермитентно постене" се разбират няколко начина за временен отказ на храна. За известно време не се приемат калории. Това би трябвало да има положително въздействие върху тялото и върху здравето в много отношения.

Какво показват проучванията?

Имало е редица изследвания върху голямо разнообразие от живи същества през последните години. Ефектът винаги е бил еднакъв. При временно спиране на храната животът на клетките в дрождите се е удължил, а стареенето при мишки е било забавено. Въпреки че първоначалните проучвания при хора все още продължават, резултатите изглеждат много положителни.

Колко дълго трябва да се практикува прекъсвания пост?

Да уточним от самото начало, не е необходимо гладуване за цял живот, за да се постигне позитивното въздействие от интермитентното постене.

В едно изследване при мишки на всеки два месеца е имало четири дни на пост, като на първия ден са получавали 50%, а останалите три дни 90% по-малко калории от обикновено. Чрез редовните гладувания, иначе уязвимите животни, са боледували 45% по-рядко от рак. Това е и основната причина, поради която продължителността на живота им статистически значително се е увеличила.

Гладуването е оказало положително влияние върху много области в тялото на мишките, напр. върху имунната система, и животните са били психически по-здрави от животни, които не са гладували.

Подобни експерименти е имало и при хора, където пет дни на месец се е постило за период от три месеца. Положителните ефекти са били подобни като тези при мишките.

Дали интермитентното постене има положителен ефект в дългосрочен план върху тялото, в момента се изследва в различни проучвания - също и в Грац. Там учените са могли да докажат, че при мишките постенето активира процеса на самопочистване на клетки, т. н. автофагия. Отпадъчните продукти биват отстранени като "смет" от клетките. В допълнение, гладуването понижава кръвното налягане и държи възпалителни реакции в организма под контрол. В момента се извършва дългосрочно проучване върху хора в Грац. Първите резултати са много положителни.

Как става интермитентно гладуване?

На този въпрос няма само един отговор. Има много планове, като все още не е ясно кои са най-добрите. Но може да се предположи, че всеки план има положителен ефект върху организма. Нека да разгледаме всеки план подробно:

  • 24/24
    При него се редуват един ден нормално ядене и един ден не се яде нищо. Но този вариант би удовлетворил малко хора.
  • 20/4
    При този вариант се гладува всеки ден по 20 часа. Така за прием на храна остават четири часа на ден. Но това означава, че трябва да се приемат всички хранителни вещества, от които тялото се нуждае, в този времеви прозорец. Не винаги е оптимално и със сигурност не е лесно.
  • 16/8
    Тук периодът на гладуване е 16 часа, а осем часа на ден може да се яде. Това е може би вариантът, който е най-лесен. Достатъчно е да се пропусне едно хранене (т.е. закуска или вечеря), за да се постигнат тези 16 часа.

Кои ритъм е най-добър?

В момента се проучва, кой ритъм е най-здравословен. Докато излязат резултатите, изследователите от Грац предлагат просто от време на време да се пропуска закуската. Така времето без храна става около 16 часа, което би имало положителни ефекти върху здравето.

Забележка: Моля, винаги се консултирайте с лекар, преди да започнете с постенето. Има хора, които изобщо не реагират добре или не бива да постят. С постенето се цели да направите нещо добро за тялото си, а не да му навредите. Така че, винаги се консултирайте с Вашия лекар, дали дадена програма за гладуване е подходящата за Вас.