Спорт срещу депресията?

вторник, 31. май 2016

Спорт срещу депресията?

Помага ли спортът при депресия или не? Има много проучвания по тази тема и все с различни резултати. Сега въпросът изглежда може да бъде изяснен.

Сегашни научни доказателства категорично показват, че спортът е много ефективен срещу депресия. При засегнатите хора, в много проучвания редовните упражнения са довели до промени в химията на мозъка, които иначе са били постигани само с медикаменти.

За депресията

Депресията е най-често диагностицираното психично заболяване. Най-малко всеки десети човек поне веднъж в живота си е засегнат от нея. Типични симптоми са отпадналост, липса на енергия и мотивация, страдащите са измъчвани от страхове, не могат да спрат да обмислят и др. Депресията може дори да повлияе по-силно на физическото здраве от диабет и артрит.

Движение

Депресивните разстройства са били познати още на древните гърци в античността. Те назовавали това състояние на ума меланхолия и са препоръчвали движение. Така че, не е от скоро известно, че депресията може да се лекува чрез физическа активност.

Но въпросът защо спортът действа при депресия така добре, днес все още не е напълно изяснен. Вероятно много фактори играят роля, което прави толкова трудно точното определяне.

Но вече са известни много ефекти на спорта при депресия. Може да се докаже, че спортът

  • повдига настроението
  • увеличава мотивацията и намалява пасивност
  • отвлича вниманието
  • носи успехи
  • прекъсва спиралата на спад
  • груповият спорт дава психологическа подкрепа в рамките на групата.

Тези ефекти също идват от промени в химията на мозъка, които се задействат и от спорта:

  • При физическа активност се отделя ендорфин - хормонът на щастието, особено при спортовете за издръжливост. Това повишава настроението.
  • Вероятно спортът, също така, увеличава производството на серотонин. Този невротрансмитер е нещо като посланик на щастието в човешкото тяло. Високото ниво на серотонин сигнализира, че всичко е наред и сме доволни и балансирани. Пациенти с депресия често имат много ниски нива на серотонин, поради което те често се лекуват с лекарства, които ги повдигат.
  • Физическо натоварване увеличава производството на норепинефрин. Това важно вещество иначе често се среща при депресираните хора в ниски концентрации.
  • В допълнение идва силно психотерапевтичният компонент. При спорт може да се прекъсне вечно низходящата спирала на размишляване. Той, също така, предлага начин да се измъкнете от собствената си пасивност, инициатива и подобрено самочувствие имат положителен ефект.
  • Движението стимулира растежа на клетките в хипокампуса. Обикновено, клетките в хипокампуса са склонни да умират при депресия. На това се противодейства чрез спорт.
  • Накрая,  чрез физически упражнения се разгражда хормона на стрес кортизол, който също има положителен ефект върху общото настроение.

Отворени въпроси

Въпреки всички тези открития, все още не са напълно изяснени всички въпроси. Колко често и колко дълго трябва да се спортуват, така че да се разгърнат най-големите ефекти - не е известно. Препоръчително е да се прави нещо най-малко два пъти в седмицата, или по-често. Но не трябва и да се прекалява.
Въпросът за оптималния спорт още е без отговор. Някои проучвания показват, че силовите тренировки са най-полезни, други се кълнат в ефекта от спортовете за издръжливост.
Не забравяйте, че ​​не можете да "избягате" с помощта на спорта от депресия. Това е сериозно заболяване, което се нуждае от професионална оценка. Най-добре е да се посъветвате с Вашия лекар, кой спорт е подходящ за Вас и какъв ефект може да се очаква. След това може да се обърнете с реалистични очаквания към проблема. Често някой лекарствени терапии, при които спортът е добавен като част от лечението, се оказват много ефективни. Редовният спорт също допринася за намаляване на случаите на рецидив.