Митовете за витамините

петък, 23. март 2018

Митовете за витамините

Има много мнения и митове за витамините в интернет. Но не винаги всичко е вярно. Прочетете повече тук.

Има известно объркване относно витамините, особено във времето на интернет, където много различни мнения. Днес разглеждаме някои от най-често срещаните митове.

Мит: Когато приемам витамини, вече не е нужно да се грижа за правилната диета или достатъчно движение

Хранителни добавки - този термин има своето основание. Те допълват здравословния начин на живот, но не могат да го заменят. Здравословното хранене и редовните физически упражнения са все още изключително важни и най-добрите начини да останете здрави и да предотвратите заболявания.

Мит: Най-добре е да приемате витамини на празен стомах

Това не е вярно. Най-добре е да приемате витамините, както е посочено на опаковката. В повечето случаи - по време на хранене, защото така по-лесно се усвояват от тялото.

Мит: Редовната активност на открито е достатъчно, за да може моето тяло да е добре снабдено с витамин D.

Зависи. Факт е, че кожата при над 51 градуса географска ширина (Лайпциг) през зимата, дори и на обед не може да образува витамин D, защото ъгълът на падане на слънчевите лъчи е твърде нисък. Сигурно синтезиране на витамин D през кожата може да се гарантира само на юг от 37 градуса географска ширина (Сицилия) през цялата година. Модерният начин на живот, където прекарваме по-голямата част от деня на закрито, също е от значение. Така е възможно в Централна Европа тялото да не произвежда достатъчно витамин D.

Мит: Естествените витамини от хранителните продукти са по-добри от синтетичните

Факт е, че тялото не прави разликата между естествени и синтетични витамини. Голямата разлика е, че чрез храната се усвояват не само витамини, но и безброй фитохимикали, фибри и други, което не е така при синтетичните витамини.

Мит: Хранителните добавки нямат срок на годност

Това не е така. Всички хранителни добавки, независимо дали са под формата на таблетки или капсули или течни, имат срок на годност.Това не означава, че приема на хранителни добавки с изтекъл срок е вредно, но ефектът е по-малък. Най-добре е да се ориентирате по срока на годност.

Мит: Витамините не могат да бъдат предозирани

Това е мит. Има витамини разтворими във вода и разтворими в мазнини. Водоразтворимите витамини, като витамин С, просто се отделят с урината, когато тялото приеме твърде много. Следователно предозирането е трудно (но не и невъзможно). За разлика от тях, мастноразтворимите витамини, като витамин А и Е, се съхраняват в мастната тъкан на тялото. Тук може да има свръхдозиране. Винаги следвайте инструкциите за продуктите и не надвишавайте препоръчителната дневна доза.

Мит: Витамин С предпазва от настинки

Това не е така. Витамин С може да допринесе за нормалната функция на имунната система (физическата защита). Изследвания обаче показват, че приемането на витамин С не пречи на появата на настинка.
В същото време, обаче, проучванията показват, че витамин С е полезен предимно за хората по време и след интензивно физическо натоварване (като спорт), за да поддържа нормалната имунна функция.

Мит: Не е нужно моят лекар да знае кои добавки приемам

Това не е така. Ако лекарят Ви Ви попита дали понастоящем приемате някакви лекарства, можете да го изброите вероятно без проблем. Но споменавате ли и добавките, които приемате? Това може да не звучи като важна информация, но не е така. Има лекарства, които могат да бъдат по-малко ефективни или дори опасни, когато се приемат с заедно определени добавки. Затова винаги трябва да информирате Вашия лекар, за да Ви предпише подходящите лекарства.