Как да подобрим мозъчния си потенциал?

понеделник, 15. октомври 2018

Как да подобрим мозъчния си потенциал?

Нашите мозъци днес са все по-натоварени. За да могат да покажат целия си потенциал, трябва да поддържаме добрата им форма. Прочетете повече тук.

В съвременното общество мозъчната дейност става все по-важна. Това означава, че трябва да можем да работим все по-ефективно, творчески и с по-фокусирано. Основата за това е добрата работа на мозъка. За щастие всеки човек може да направи нещо по въпроса. Важни са ежедневните малки неща, защото те имат ефект в дългосрочен план. Нека да разгледаме тук как да направим своя мозък толкова ефективен, колкото е възможно.

Физически фитнес

"Mens sana in corpere sano" е латинският израз, който преведен означава "Здрав ум в здраво тяло". Така че, още древните римляни са знаели, че за добра мозъчна ефективност от значение е физическото състояние.

Движението е ключ към по-добри когнитивни функции.

Ако едва се движите, пулса спада. Така по-малко кръв, а по този начин и кислород стига го мозъка. Така че, не е важно само по принцип да се спортува. (Между другото, активности, в които се тренира сърдечно-съдовата система на тялото, са особено полезни, т. е. всичко, което подобрява издръжливостта.)

Също така и редовните упражнения по време на работа са от съществено значение за поддържане на мозъка.

Избягвайте стреса

Хормоните на стрес в тялото ни карат да не можем да мислим рационално. Кортизолът ни кара да изберем първата изникнала опция и увеличава вероятността от свръх реакция. Това, разбира се, не е най-доброто и трябва да се противодейства, като се работи активно по темите за управление на стреса и избягването му.

Фокус

Колкото по-фокусирано работим върху нещо, толкова по-добра е мозъчна ефективност. Сега възниква въпросът как да се постигне лазерно точно фокусиране. Това не се постига просто така, а трябва да се тренира. Важно е да се работи съсредоточено дълго време. Но, за да може да се работи съсредоточено, са важни няколко неща:

  • премахване на разсейващи фактори
  • работа сам
  • работа в тиха среда

Хранене

Колкото по-добра е диетата, толкова по-добра е мозъчната дейност. Мозъкът има нужда от гориво. Следователно, най-добра е една балансирана, разнообразна диета с много зеленчуци, плодове и пълнозърнести храни, както и отказ от готови продукти или бързо хранене. Това поддържа мозъка в най-добра форма.

Вода

Човекът се състои в много голяма степен от водата. Следователно, не е чудно, че тялото и умът не работят правилно, когато сме дехидратирани. Оптимални са два литра на ден, но може и спокойно да пием повече. Между другото, неподсладен чай и доста класическа вода са най-подходящи.

Сън

По време на сън мозъкът се освобождава различни токсини, които се натрупват през деня. Ако не спим достатъчно, тези метаболитни отпадъци ще останат в мозъка. Резултатът: мозъкът не може да работи правилно, чувстваме се уморени, отпаднали. Така че, трябва да следим да спим седем до осем часа на ден. Тук от значение е и качеството. Най-добре е да спим в хладна, тиха и напълно затъмнена стая.

Друг аргумент в полза на съня: много е важен за затвърдяване на новонаучените неща. Колкото повече спим, толкова по-бързо запаметяваме.

Да си правим бележки

Ако попаднем на важна информация, обикновено си мислим: "Уау, трябва да запомня това." И предполагаме, че това ще се случи. В крайна сметка това е важна информация и искаме да я помним. За съжаление, реалността е различна: забравяме повече неща, с които се сблъскваме всеки ден. Ето защо бележките - кратки и ясни - са толкова важни.

В допълнение, бележките създават пространство в главата. Написали сме го и, така да се каже, сме го екстернализирали, което ни дава по-голям фокус върху други неща.

Използване на техника за запаметяване (мнемотехника)

Мозъкът мисли в картини и е огромна машина за асоцииране. С помощта на мнемотехники, които се възползват от тази принцип, човек може да запомни информацията много по-бързо от обикновено. Заслужава си да се занимаем с тази тема.

Използвайте креативността

Тези, които прекарват свободното си време с творчество, имат по-голям шанс за креативно мислене и да намерят творчески, остроумни решения на проблемите. Освен това, творческите дейности са отличен баланс на стресиращата работа или ежедневие.

Почивки

При цялото напрежение, стрес и липса на време в днешния свят, често се забравя един важен детайл: паузите. Нашият мозък се нуждае от редовна почивка, когато да не работи на пълни обороти. Ако паузите липсват, когнитивната функция ще спада все повече и повече.

Напускане на зоната на комфорт

За да може мозъкът да е не само ефективен, но и да остане такъв и в напреднала възраст, трябва да го тренираме. Това действа само като напуснем собствената си зона за комфорт и винаги се изправяме пред нови предизвикателства. Ако дори при мисълта за предизвикателството в началото ни става зле, тогава то е правилното. Това трябва да са задачи, които ни затрудняват, изтощават и водят до нашите физически и психически граници.

Кръстословици, судокус и др. са добри, но само при наистина стресиращите неща може да има напредък в дългосрочен план. Нов език, нов музикален инструмент, танци - всичко, което ни кара да се чувстваме малко ужасени отначалото, е перфектно. И много важно: да не се отказваме.

Има много малки и големи неща, които можем да направим или подобрим, за да увеличим мозъчния си потенциал. Както винаги, най-важното: трябва и да се направи на практика.