Как да остаряваме здрави?

сряда, 15. февруари 2017

Как да остаряваме здрави?

Населението застарява, ето защо и темата "Здраве в напреднала възраст" става все по-важна. Но как да останем и в напреднала възраст все още здрави, в добра форма и ефективни?

Представете си двама мъже. И двамата са на една и съща възраст и от няколко години в пенсия. Единият си стои у дома, гледа много телевизия и обича да пие вечер. Другият е активен,   участва в клубове, опитва да се движи всеки ден и обръща внимание на храната си, дори и ако понякога се поглезва с нещо.

Излишно е да казваме кой от двамата мъже ще запази своето здраве и работоспособност за по-дълго, кой от двамата ще има по-добър живот в напреднала възраст.

За съжаление, ние твърде често забравяме в ежедневието кое е важно при остаряването: не е толкова важно на колко години сме, а как остаряваме.

Повлияващи се и неизменни фактори

Дали ще сме здрави в напреднала възраст или не, зависи от редица фактори. Доколкото е известно днес, това са:

  • социални фактори: навиците на живот и социалните условия
  • индивидуални фактори: стила на живот и особено храната, количеството на движение, консумацията на алкохол и никотин, и т.н.
  • генетични фактори

Генетичните фактори не могат да бъдат повлияни, а и социалните фактори често е трудно да се променят. Но това, над което ние имаме пълен контрол, са индивидуалните фактори. Дори ако понякога е трудно: Човек може да се промени, той може да вземе съзнателно решение да промени начина си на живот и по този начин да остарява в добро здраве.

Нужни са малки, но редовни промени. Дори ако в началото са незначими, то с течение на времето те се сумират. Голямото предимство на малките промени е фактът, че те са много по-лесни за изпълнение, отколкото големите, драстични промени в начина на живот.

Тук са опоменати областите, които можете да промените в положителна посока с малки промени за добро здраве:

Сън

Сънят е от съществено значение за по-здравословен начин на живот, защото засяга всички други области. При липса на сън психическата и физическата ефективност бързо намаляват. Особено с напредване на възрастта добрият сън става все по-важен, защото важните дълбоки фази на съня намаляват. Така че, осигурете си не само достатъчен, но и високо качество на съня.

Храна

Промени в тази област са винаги, без значение на каква възраст, правилният подход. Основният принцип е: диетата трябва да бъде балансирана, разнообразна и според нуждите.

Колкото повече остаряваме, толкова по-малко се нуждаем от енергия. Мускулите намаляват, мастната тъкан се увеличава; едновременно с това отслабва храносмилането.

Важно е да се обърне внимание на правилното тегло. Наднорменото тегло никога не е добро, но възрастните хора често страдат от поднормено тегло. И двете имат отрицателно въздействие върху здравето и производителността.

Важно е балансирано хранене, да се доставят на тялото достатъчно витамини, минерали, сложни въглехидрати и протеини. Особено последните са важни, защото твърде малко протеини води бързо да мускулен разпад, който от своя страна води бързо до слабост и неподвижност.

Движение

Основната причина за намаляването на физическата годност не е напредващата възраст, а липсата на движение. Човекът е създаден, за да се движи. Ако не го прави, ще остарява по-бързо.

Най-важни са физическата активност и мобилност. Добре е да се движим 5-7 пъти седмично, най-малко 30 минути, като тренировки за издръжливост и сила трябва да бъдат във фокуса. Най-добре е да се напасне съответния вид на движение на Вашите индивидуални нужди.

Редовните упражнения поддържат производителността дори в напреднала възраст, чрез спорт и мускулите се изграждат, засилва се имунната система, намалява се стреса, получавате независимост, а сърдечно-съдови заболявания, диабет и остеопороза биват предотвратени.

По този начин то представлява пълен пакет, който е от ключово значение, за да сте здрави и в дълбока старост.

Психично здраве

Редовна умствена дейност има положителен ефект върху удовлетвореността и Вашето благосъстояние. В допълнение, умствена активност намалява риска от деменция.

Нашият мозък е проектиран така, че да може да учи нови неща през целия живот. Дори и в напреднала възраст човек може да се развива, да придобива нови умения.

Най-добрият начин да се тренира мозъка е със следните дейности:

  • решаване на логически задачи
  • учене на инструмент
  • учене на чужд език
  • четене

В допълнение, следните фактори имат положителен ефект върху психичното здраве в напреднала възраст:

  • редовно социално взаимодействие
  • желанието да се добива нов опит и да научат нови неща
  • положително отношение към стареенето
  • смислена дейност
  • умения за справяне с проблеми

Отдих

Внимание: Тази точка е много важна. Прекалено много напрежение и стрес отслабват имунната система и насърчават психични заболявания. Балансът и релаксация са изключително важни.