Актуална ли е все още класическата хранителна пирамида?

понеделник, 17. юли 2017

Актуална ли е все още класическата хранителна пирамида?

От десетилетия децата се обучават по класическата хранителна пирамида в училище. Но дали тя все още е вярна?

Според хранителната пирамида, която виси като плакат във всяко училище, 50% от дневния прием на енергия трябва да идва от въглехидратите и да бъдат покрит от храни като ориз, картофи, тестени изделия или зърнени култури. Но дали това е наистина най-добрата диета за всеки човек?

Факт е, че все повече и повече диетолози и специалисти критикуват хранителната пирамида.

Огромно генерализиране

Всеки човек е различен и се движи различно много всеки ден. Това означава, че обща препоръка за това, колко въглехидрати трябва да се консумират, не е възможна - подобна препоръка не може дори да се дава на един отделен човек. Причината е проста: колкото повече се движа, толкова повече въглехидрати са нужни на мускулите ми. По този начин нивата на глюкоза в кръвта намаляват, поради което отново можем да ядем повече глюкоза и въглехидрати.

Нито един човек не се движи еднакво всеки ден. Ето защо не може да се каже колко въглехидрати наистина са нужни. Едно е сигурно днес, обаче, че е твърде много, ако 50% от дневното количество енергия идва от въглехидратите.

Последиците от твърде много въглехидрати

Когато ядем повече въглехидрати, отколкото тялото ни се нуждае, излишната енергия се преобразува от организма в мазнини. Така енергията може да се съхранява перфектно - за черни дни.

Единственият проблем е, че днес всъщност няма лоши времена.

Глюкозата се използва винаги първа от организма. Това означава, че с твърде много захар и нишесте никога не можем да губим мазнини, а изграждаме и още повече. Един порочен кръг.

Медицински последици

Инсулинът е отговорен за преминава на захарта от кръвта в клетките, където тя се консумира. Нивото на кръвната захар след това отново пада до нормалната си стойност. Но инсулинът, също така, предотвратява и разграждането на мастните клетки.

Постоянно повишени нива на инсулин води до инсулинова резистентност и по този начин до диабет тип 2. Класическата хранителната пирамида препоръчва много висока консумация на въглехидрати. Последствията често са повишени нива на инсулин, които действително могат да допринесат в дългосрочен план до затлъстяване и развитие на диабет тип 2.

Добри храни

Какво можете се яде все пак? По принцип, следните храни са добри:

  • зеленчуци
  • гъби
  • ядки, семена
  • качествени мазнини
  • достатъчно протеини под формата на яйца, риба, месо, сирене

Как би могла да изглежда една модерна хранителна пирамида?

  • База: зеленчуци, гъби, горски плодове и висококачествени мазнини (авокадо, зехтин, и т.н.)
  • Протеини: в съответното необходимо количество (0,8 -1 г/кг телесно тегло)
  • Сладки плодове и кореноплодни зеленчуци
  • въглехидрати

Забележка: Моля, винаги се консултирайте с лекар, преди напълно да промените хранителния си режим.