Антиоксидантите - защита на здравето

вторник, 29. септември 2015

Антиоксидантите - защита на здравето

Антиоксидантите защитават организма и подкрепят имунната система чрез улавяне на свободните радикали. По този начин те са отлично средство против стареене. Те предотвратяват оксидативния стрес, който е основно отговорен за стареенето на клетките. Тъй като тялото ​​не може да ги произвежда само, те трябва да се приемат с храната.

Антиоксидантите са химически съединения, които предотвратяват целенасочено окисляването на други вещества. Окислителните процеси са познати на всички. Например, ръждата е резултат от такъв процес. Но тези процеси се случват и в човешкото тяло, по време на метаболизма напр..

Тогава възникнат свободни радикали, които са високо реактивни кислородни съединения. Те могат да възникнат от влиянието на ултравиолетови лъчи, химикали или замърсители от всякакъв вид. Стресът, неправилното хранене и нездравословен начин на живот също могат да допринесат за увеличаване на образуването на свободни радикали. Ако те са в по-голямо количество, възниква оксидативен стрес, който е отговорен за стареенето, но и за различни заболявания. Свободните радикали увреждат генетичния материал, протеините и клетките и могат да бъдат много опасни за здравето.

Какво можете да направите? Човешкото тяло използва определени ензими, за да обезвреди голяма част от свободните радикали. В допълнение, антиоксидантите помагат на организма. Техният ефект може да се обясни най-добре с една ябълка и един лимон. Ако срежете ябълката на две половини, след кратък период от време те покафевиняват, те се окисляват. Добавите ли върху тях лимон, това не се случва. Причината за това е съдържащият се в лимона витамин С. Той е антиоксидант и обвързва радикалите.

Те трябва да се приемат с храна. Тъй като се намират главно в растителните храни, важно е често да се ядат плодове и зеленчуци. Най-добре по пет пъти на ден. По този начин се гарантира по-добро снабдяване с витамини, минерали и фитохимикали. Ако това не е възможно, хранителните добавки могат да бъдат алтернатива.

Така, заедно със защитните механизми на организма, се осигурява много добра защита срещу окислителни процеси.

Точният ефект на отделните антиоксиданти все още не е напълно изяснен, но те предотвратяват сърдечно-съдови заболявания, рак и други хронични заболявания.

Ето списък на известни антиоксиданти при витамините и минералите:

  • Витамин C: Най-известният антиоксидант се съдържа главно в пресните плодове и зеленчуци.
  • Витамин Е: Този мастно-разтворим витамин се съдържа в растителните масла, ядки и зърнени храни.
  • Бета каротин: Това вещество се преобразува от организма във витамин А. Като жълто-червен цвят се среща в моркови, тиква, чушки, кайсии и манго.
  • Селен: обикновено се намира в животинските храни. Но той се съдържа и в зеленчуци, картофи и плодове.
  • Цинк: нуждата от цинк в организма се покрива предимно от месо и сирене.

Има редица фитохимикали, които се смятат за антиоксиданти:

  • Флавоноидите: съдържат се в череши, ябълки, ягоди, зеле, лук и др ..
  • Полифенолите: те се съдържат в зеления и черния чай, но също така и в кафето и какаовите зърна. Те придават и на черешите, червеното зеле и грозде тяхния силно червено-виолетов цвят.

Има и други вещества като сапонини, сулфиди и каротиноиди, които се съдържат в плодове, зеленчуци и зърнени храни.