Теломерите - тайната на дългия живот?

понеделник, 27. март 2017

Теломерите - тайната на дългия живот?

Теломерите са много популярни през последните години. Те ли са тайната на дългия живот?

Как остарява човек?

Защо хората остаряват по начина, по който остаряват, все още не е напълно ясно. Но важна роля в този процес играят теломерите. Това са краищата на хромозомите, така да се каже, техните защитни капачки. Можем да си ги представим като пластмасата в краищата на връзките на обувки. Те защитават от разнищване, теломерите защитават генетичния материал по същи яначин.

Всеки път, когато една клетка се дели, теломерите стават малко по-къси, докато достигнат дължина, при която клетката вече не може да се дели. След това клетката застарява или умира. Колкото по-къси стават теломерите, толкова по-голяма е вероятността ДНК на клетките да се увреди. Така че, защитят ли се теломерите, може да се удължи живота на клетките.

Учените са открили един ензим, който удължава изкуствено теломерите на клетките. С тези констатации, в крайна сметка, ще се елиминират възрастови заболявания, свързани с къси теломери; включително такива като диабет или заболявания на сърцето.

Безсмъртие?

Може ли този ензим, с който се удължават теломерите, в крайна сметка да гарантира, че човек ще живее вечно? За съжаление не. Въпреки, че теломерите играят важна роля в стареенето, те не са единствените. Според настоящите познания човек може при оптимални условия да стигне до около 120 години. Това е естествената граница на живота ни.

Да остаряваме здрави

Но теломерите ни позволяват да водим здравословен живот по-дълго. Колкото по-кратки са теломерите, толкова по-податливи сме на болести като атеросклероза, диабет и други, свързани с възрастта заболявания. Ако поддържаме нашите теломери, можем да направим нашите години от живота по-здрави.

Как се поддържат теломерите?

Има два фактора, които влияят върху дължината на теломерите. Човек може да намали неща, които ги съкращават, както и да разшири тези, които ги удължават.

Какво не бива да правим

Много лошо за дължината на теломерите е тютюнопушенето, както и стреса и токсините на околната среда. Чрез всеки от тези фактори нашите клетки се делят по-бързо и по-често. Всяко делене скъсява теломерите, така че клетките остаряват по-бързо.

Пушенето вреди на генетичния материал. Ако нашите клетки след това искат да го поправят, те увеличават деленето. Резултатът е много по-висока вероятност от свързани с възрастта заболявания. (Те се появяват до 20 години по-рано.)

Стресът влияе на нашите теломери директно. Това са резултати от изследвания. Особено са засегнати хората с хроничен стрес.

Какво можете да направите

Положителен ефект върху теломерите имат както физически, така и психологически фактори. Ето и най-важните:

  • Ежедневна физическа активност се е доказала като много ефективно средство за защита на нашите теломери. Тук са най подходящи умерени кардио тренировки (3x45 минути на седмица) и интервални тренировки с висока интензивност (HIIT).
  • Здравословна диета, много плодове и зеленчуци, малко готови продукти и т.н. има положителен ефект.
  • ако даваме на нашия ум в напреднала възраст все още редовно нов имулс, това ще помогне, както и когато ние обсъждаме, говорим с други хора, смеем се, и т.н. Също така, внимателно подбран начин на живот и позитивното отношение са полезни. Особено подтидкането, песимизъм и цинична враждебност към другите са вредни за теломерите.
  • Да не забравяме за избягване на стреса. С различни техники за релаксация може да се активира теломеразата. Това е ензим, които складира генетичен материал в краищата на генома. По този начин, клетките могат да се размножават почти неограничено, защото значително се забавя скъсяването на теломерите или дори го обръща
    Забележка: В момента има вече таблети с теломераза. Но всички експерти ги отричат. Тъй като тези таблетки могат в действителност да увеличат силно риска от рак. Тази опасност не съществува при използване на техники за релаксация.

В този смисъл: Направете нещо за вашите теломери и се наслаждавайте на по-здрави години.