вторник, 10. юни 2014

50 плюс, и какво от това - спортове за издръжливост като анти-ейдж програма!

На след около 50 години регенерационните процеси стават значително по-бавни, умствените и двигателни умения намаляват. Ставният хрущял и междупрешленните дискове се свиват, а приемът на кислород е нисък. Освен това, е налице загуба на сила и мускулна маса - процента на мазнините в тялото се увеличават и по този начин и теглото. Но има и добра новина: Можете да направите нещо по въпроса!

Преди хората са живяли до 40-50 години - днес средната възраст при мъжете е малко под, а при жените - над 80 години. За да ги изживеем що-годе здрави, обаче, трябва да останем психически и физически активни.

Единственото нещо, което според експертите наистина ще помогне срещу стареенето, са спортовете за издръжливост! Те включват, например, скандинавско ходене (Nordic Walking), (планински) туризъм, колоездене, каране на ски или плуване. Класическият джогинг, за съжаление, е спорен, поради високите натоварвания на ставите.

Не само сърдечно-съдовата система и дихателната система профитират от спортовете за издръжливост, движението може да има положителен ефект и при психиатрични заболявания. Също така, се разграждат мазнините, укрепват мускулите и костите и по този начин се противодейства на отслабването на тялото. Движението може да бъде полезно дори при хронични възпалителни състояния. Спортовете за издръжливост позволяват изцяло ново усещане за тялото и по този начин - за живота.
Защото се наблюдава още един интересен ефект: човек става по-гъвкав - също и в мисленето. Проблемите изглеждат незначителни, нови идеи за решаване възникват от нищото, намалява нивото на стреса и се повдига настроението - живота върви по-леко (не само по отношение на теглото).

Но - всичко си има граници. И те не трябва да се преминават от поколението 50-плюс: който прекали, тялото му ще го накаже! Използването на тренировъчен компютър, който измерва сърдечната честота и пулса, е следователно много полезно. (Има някои уреди за начинаещи и за спортисти в рехабилитация!). Максималната сърдечната честота, между другото, е 220 минус Вашата възраст - но е по-добре да се достигне постепенно след известно време!

Защото, дори в (напреднала) възраст постиженията могат да се подобрят без проблем - дори значително да се повишат! Много експерти препоръчват също да се работи по гъвкавостта и координацията, в допълнение към издръжливостта, и да се прави фитнес за укрепване на мускулите. Ако искате да сте тренирани, Ви трябва също и сила, за да напредвате. И никога не е късно да започнете!

“Нека нашата храна бъде нашето лекарство,
а нашето лекарство да е нашата храна!”

Хипократ