Кой е най-здравословният спорт в света?

вторник, 14. май 2019

Кой е най-здравословният спорт в света?

Има много спортове и всички експерти препоръчват не само да тренираме за сила или сърдечно-съдова издръжливост, но също така и за гъвкавост, мускулна издръжливост и координация на ръцете и очите. Но не би ли било хубаво просто да правим един спорт и да останем възможно най-здрави, като повечето от тези неща бъдат покрити?

Вече има много изследвания и проучвания за най-здравословните спортове. Тук искаме да представим резултатите от една анкета и проучване.

Списание Форбс

Списание "Форбс" още преди няколко години попита лични треньори, треньори и спортни учени кой би бил най-здравословният спорт. Бяха определени различни категории и разпределени точките. Всеки спорт бе изследван по отношение на

  • сърдечно-съдова издръжливост
  • мускулна сила
  • издръжливостта на мускулите
  • гъвкавост
  • изразходвани калории за 30 минути
  • и риска от нараняване.

В резултатите има някои очаквани спортове, но и някои неочаквани такива, като например победителя. Според Forbes най-здравословният спорт в света е скуош. Обяснението за това е, че скуошът подобрява аеробния фитнес (което увеличава сърдечно-съдовата издръжливост и мускулната издръжливост), изгражда сила в ръцете и краката, изгаря много калории, тренира гъвкавостта чрез много стречинг движения, а рискът от нараняване е в един разумни граници. Налице е също така подобрена координация на ръцете и очите и подобрена концентрация.

Ето десетте най-здравословни спорта в света според Forbes в низходящ ред:

  1. скуош
  2. гребане
  3. скално катерене
  4. плуване
  5. ски бягане
  6. баскетбол
  7. колоездене
  8. тичане
  9. модерен петобой
  10. тренировки по бокс

Проучване от Британския вестник за спортна медицина

Британският вестник за спортна медицина, British Journal of Sports Medicine, публикува проучване, в което участваха няколко университета и се изследва връзката между някои видове спорт и общата смъртност.

Във Великобритания са били интервюирани 80 306 души за техните спортни навици, а смъртните случаи са били регистрирвани през следващите няколко години. След това са установени връзки между това, колко дълго човек е живял и дали е спортувал. Въпросните спортове били:

  • колоездене
  • плуване
  • аеробни упражнения (гимнастика, танци...)
  • тичане
  • футбол (футбол и ръгби)
  • спортове с ракети (бадминтон, тенис, скуош)

След анализиране на цифрите и отчитане на различни фактори (възраст, консумация на алкохол, консумация на тютюн и др.) са получени следните резултати. Вероятността за смърт е намаляла по време на периода на проучването, както следва:

  • колоездене: 15%
  • аеробни упражнения: 27%
  • плуване: 28%
  • спортове с ракети: 47%

Няма статистически значимо намаляване на вероятността за смърт по време на проучването при хора, които са играли футбол или са бягали редовно. Но това може да се дължи и на това, че броят на починалите (напр. 68 от 4 012 бегача) е твърде малък и статистическите данни са изкривени.

Заключение

Интересно е да се сравнят резултатите от това проучване с проучването на Forbes. И тук има спортове в списъка с ракети, като скуош, но има и плуване, колоездене и бягане.

В крайна сметка обаче може да се заключи, че всеки вид спорт би бил по-добър от никакъв спорт. Всеки вид физическа активност намалява риска от смъртност от сърдечно-съдови заболявания и др. Най-важното е да намерите спорт, който да ви е забавен. Колкото повече ви харесва, толкова по-дълго ще го практикувате в дългосрочен план.